8 dec. 2017

Ett försvarstal för tvångssterilisering

Ofta när jag sitter och skriver har jag TV:n på, gärna sådant som får adrenalinet att rusa genom kroppen.

Min uträkning är enkel, när jag börjar sagga till i skrivandet så ska det bara vara för mig att titta upp på TV-skärmen och så kabom … adrenalinpåslag och jag kan börja hamra på tangentbordet igen.
Serier med mycket våld samt stats-TV:s nyheter funkar lika bra.

Just nu använder jag ”The Punisher” som uppiggare … men ibland gör jag misstag i valet … som i kväll när jag lät premiären av ”Bye, bye Sverige” rulla i bakgrunden.
Till slut upphör jag skriva och sitter helt fascinerad av programmet.
Tanken är alltså att man ska berätta om den svenska utvandringen till USA … och skildringen av 1850-talets svenska bondebefolkning skulle kunna ses som en filmatiserad bilaga till vissa tankegångar i Alva och Gunnar Myrdals ”Kris i befolkningsfrågan” från 1930-talet … alltså: där ute på landet, bland dem som inte flyttat in i städerna finns väldigt många människor som borde tvångssteriliseras.


Det skedde också en rätt stor sydslavisk utvandring till USA under samma period, men skulle en kroatisk, serbisk eller slovensk TV-kanal skildra den egna befolkningen som utvandrade under 1800-talet på samma sätt skulle det TV-huset stormats av upprörda människor innan sändningen var över.
Enligt programmet så var svenska bönder och lantarbetare på 1800-talet genuint dumma i huvudet, alla – jag säger alla – hade talfel, var tafatta och lättlurade … en befolkning av byfånar … (och vi ska bara inte prata om bilden av de hemvändande svensk-amerikanerna … där skulle ju inte tvångssterilisering behöva tillgripas eftersom de framställs som så enfaldiga att de aldrig skulle kunna komma på hur man får till det och skaffar sig avkomma.)

Men å andra sidan … vad hade jag väntat mig av stats-TV egentligen?
Vad som framställs här är ”The Deplorables” … träsk- och skogsmänniskor … dem som Hillary Clinton fruktade i presidentvalet.

De finns ju inte på riktigt, men en överhet som framställer folk på det sättet kommer ju till slut att få sina mardrömmar besannade, i Sverige som i USA.
Jag återgår nog till ”The Punisher” …

PS: När jag lämnar skrivfåtöljen och går ut för att göra te slår Lina över till stats-TV och efter tio minuter hör jag henne svära som en rysk matros … när jag nyfiket går tillbaka för att kolla vad som händer får jag en lång ramsa som svar på min fråga: ”Här har svenska bönder i sisådär femton århundraden hållit sig med grisar, de har till och med bott med grisarna ibland och nu gör de en serie där Henrik Schyffert ska utröna om han kan fortsätta äta kött efter att ha haft en gris som husdjur …”
Och jag förstår henne … att ens ställa frågan innebär … än en gång … att hävda att folk varit dumma i 1500 år … minst …

I kväll gick verkligen stats-TV för fullt!

- Boris Benulic



RADIO BUBBLA  7/12- 2017






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar