12 dec. 2017

Civilkurage - Gymnasietjej blir brutalt misshandlad

GYMNASIETJEJ BLIR BRUTALT MISSHANDLAD, MEDAN 20 PERSONER TITTAR PÅ OCH FILMAR HÄNDELSEN PÅ SNAPCHAT.
Då griper Annica in.


Nu ska jag berätta om veckans hjältar som är förebilder för oss alla.
Det är under tisdagen som Annica Östberg och hennes man blir vittnen till en grov misshandel. De passerar Fredrika Bremergymnasiet i Haninge kommun, när de får se en tjej ligga på marken och bli misshandlad. Tjejen får slag och sparkar i ansiktet och hennes huvud dunkas mot den isfrysta marken. Annica och hennes man hoppar snabbt ut ur bilen för att försöka avbryta misshandeln.
”Runt omkring står 20 stycken ungdomar och tittar på, skrattar och filmar. Åskådare som om det var en föreställning. Ingen gör något för att varken avbryta eller hjälpa.”, skriver Annica i ett inlägg på Facebook.
När jag får tag på Annica berättar hon att hennes make springer efter förövaren medan hon tar sig an offret, som inte riktigt är vid medvetande efter att ha blivit utsatt för massivt våld mot huvudet.
– Hon ligger med ansiktet ner mot marken och försöker värja sig genom att skydda huvudet med armarna. Jag säger till henne att jag är både sjuksköterska och mamma. Hon är rädd och verkar ha jätteont. Jag är mån om att visa henne att jag inte lämnar hennes sida, säger Annica.



Personerna runt Annica börjar tjafsa, men Annica ropar till dem att gå därifrån och visa respekt. Sedan ser hon till att offret, som går första året i gymnasiet, får hjälp. Nu är händelsen anmäld till både polisen och skolan och gärningspersonen identifierad.
”Det som händer mellan barn, ungdomar, unga vuxna och vuxna idag är fanimej inte okej. Jag vet att det ser ur såhär, men jag kommer aldrig nöja mig och bara ”gilla läget”. Aldrig. Jag har också barn. Och skulle aldrig acceptera varken att de blir utsatta eller utsätter andra.”, skriver Annica på Facebook.
Medan Annica och hennes man ingriper blir deras 10-åriga son kvar i bilen och bevittnar allt som sker. Det blir en chock för honom, men Annica och hennes man har pratat om händelsen och han behöver tid för att smälta det som hänt, säger Annica.
Misshandeln sker mitt på dagen i ett tätbefolkat område och det som upprör Annica mest är att ingen annan ingriper. Senare visar det sig att filmer från händelsen spridits på snapchat. Att folk filmade och lade ut händelsen i sociala medier tycker Annicka är vidrigt, fegt och ynkligt. När jag frågar henne om hon aldrig var rädd säger hon att hon bara blev arg och gick på instinkt.
Sprid gärna detta inlägg och låt Annica och hennes man inspirera andra till att våga visa civilkurage!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar